Jihan & Hafiy

By: Azid Suzie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  >  >>]    [Archive]
Wednesday, 6-Jan-2010 08:36 Email | Share | | Bookmark
Eppy Besday!!!!!...

Rasanya baru jek menyambut tahun baru... dan sekejap je umur melangkah ke satu lagi angka...Semoga Allah panjangkan umur dan dimurahkan rezeki... Dan juga semoga bertambah amalan...

Banyak gak azam tahun baru nie.. mudah2an tercapai.... InsyaAllah...

Kad hari lahir dari suami dan anak2 tersayang... terima kasih banyak2 diucapkan...



Monday, 4-Jan-2010 05:21 Email | Share | | Bookmark
Selamat Tahun Baru 2010 / 1431 Hijrah

 
 
 
View all 18 photos...
Selamat Tahun Baru... Semoga tahun ini lebih bermakna dan diberkatiNya...

Nie gambo-gambo tahun 2009 yang tak sempat nak upload... Sebagai kenangan....

Majlis Sambutan Hari Raya Nursery Jihan & Hafiy









Monday, 12-Oct-2009 03:57 Email | Share | | Bookmark
Corat-Coret Aidilfitri...

Wajah Kesayangan Ku...

[Gambar coming soon... kita cerita-cerita dulu yea..]

Jumaat lepas 9 Oktober 2009, nursery Jihan dan Hafiy buat "open house" untuk ibu bapa.... Seminggu sebelum tu Jihan dah bising "Ibu, cikgu suruh bawa baju raya Jihan dengan Adik sekali"... "Ibu, cikgu kata bawa kuih sedap-sedap".. "Ibu, kita nak bagi kawan-kawan Jihan apa?"... Macam2 soalan keluar... Hafiy pun pelat-pelat cakap "Iku, baju saya..." Hehehe.. Hafiy bahasakan diri dia "saya".. Maybe dengar kawan-kawan cakap kot... "Ibu" jadi "Iku"..

Abah Jihan tak dapat datang.. lagipun start 12.30 t/hari... Dah nak gie solat Jumaat... Ibu gie dengan geng opis.... Sampai-sampai, semua anak-anak nursery dah pakai baju raya... duduk dikerusi dan perkara biasa.. Riuh rendah...... Bila nak ambil gambo Jihan dan Hafiy.. berebut semua berkumpul untuk join skali...

Dalam kegembiraan tu.... tersentuh hati melihat gelagat anak-anak tersebut... Terlalu jujur, innocent dsb... Bila ambil makanan, mana2 anak-anak yang ibu bapa tak hadir, tanpa rasa segan silu duduk sama-sama kita untuk merasa kuih-muih etc yang disediakan.. Walaupun makanan terhidang dimeja, mereka tak akan berebut tapi menunggu makanan yang kita bawa... Mungkin dah di didik oleh cikgu2 untuk bersabar menunggu makanan... Sangat berdisplin.. Dan dalam masa yang sama, sayu hati melihatnya... Begini lah agaknya Jihan dan Hafiy tahun lepas bila ibu dan abah mereka tak hadir....

Kekadang terdetik di hati.. "Beruntung Jihan dan Hafiy.. masih mempunyai ibu dan abah.. yang boleh beri kasih-sayang, kegembiraan dan memenuhi segala keinginan mereka, mendidik mereka etc..."... Kerana apa?.. Dalam kesibukan ini, berita musibah di Padang, Indonesia setiap hari dibaca.. Setiap kali membacanya, bergenang air mata... tak sanggup melihat kesengsaraan mereka.... Tiada ibu bapa... Bagaimana kehidupan mereka?... Ya, kita diajar untuk bertawakal pada Allah.. Allah ada untuk setiap hambaNya... Tapi... Hati ini tidak sekuat itu.... Kekadang terdetik.."Jika tiada siapa dapat membimbing mereka, apa akan jadi keadaan mereka akan datang?..." Begitu juga persoalan yang terfikir untuk Jihan dan Hafiy... Andai ditakdirkan Ibu dan Abah pergi dulu.. cukup kah ilmu agama yang kami beri untuk membimbing mereka... Adakah insan yang sudi membimbing mereka.. Ya Allah... memang saat itu.. Tawakal adalah yang terlintas di hati... Setiap hari berdoa agar Jihan dan Hafiy menjadi anak yang soleh dan solehah.. Mendoakan kedua ibu bapa apabila kami tiada kelak...

Pernah terbaca... Anak-anak dapat mengurangkan tekanan.. Memang betul.... Melalui kehidupan yang penuh ranjau ini.. Adakalanya tak kuat untuk menghadapinya... Adakalanya bila tengah tertekan, bila ambil anak dinursery, kita disambut dengan panggilan, jeritan dan larian anak-anak yang kegembiraan, hati yang tengah serabut, lega jadinya.. Hanya dengan suara dan senyuman mereka... Dan ditambah dengan celoteh dan cerita mereka, kami jadi Ibu dan Abah nie sampai tak terlayan....


Silaturrahim Dieratkan - Penduduk Taman

[Gambar coming soon... kita cerita-cerita dulu yea..]

Pada Sabtu pula 10 Oktober 2009, penduduk taman buat Jamuan Hari Raya.... Paginya pukul 8 pagi dah kena berkumpul untuk gotong-royong... Waktu nielah sebenarnya kita nak kenal jiran-jiran... Taman tu bukan besar sangat tapi nama penduduk 50% baru ingat... Muka kenal... Kat sini masa awal-awal dulu kenalkan diri dengan nombor rumah... "Tinggal kat ne eks?".."Rumah No xxx"... Kekadang tu, bila ada jemputan open house pengumuman nyer..."Rumah En. X.. No. 49"....

Meriah juga la acara nie... Yang non-muslim pun datang juga.. Cuma jiran sebelah, Aci (India) tak datang... Sebab Aya baru meninggal dunia.. Bila tanya, mereka kena puasa.. tokleh makan selain sayur2an selama seminggu... ooooo... takpe la... Kesian tengok Aci... Aci nie baik sangat... Dulu selalu kacau Jihan n Hafiy dengan bahasa Tamil.. Hafiy la rajin jawab... Hehehe


Halaqah Ilmu

Kat opis ada buat majlis Halaqah Ilmu setiap Jumaat selama sejam... Kalau takde keje urgent, hadirlah juga... Ye lah.. masa belajar dulu, macam2 majlis ilmu ada.. bila dah kerja nie, semua tu dah terbuang jauuh.... Sekarang nie tengah berusaha untuk rajin2 kan diri ke majlis-majis ilmu... InsyaAllah...

Cuma nak citer, tazkirah masa Jumaat lepas sangat2 berkesan dalam hati.. Ustaz kata, untuk hidupkan kembali hati kita, lakukan 3 perkara nie...

a) Baca Al-Quran
b) Hadiri Majlis Ilmu - hadir kerana Allah
c) Tunaikan Qiyamullail...

Hati... Macam kereta gak.. kita guna setiap hari... Kalau tak jaga, tak bersihkan, tak service, macam2 boleh jadi... rosak, berhabuk, berdebu.. etc.... bila semua tu ada, orang tengok kereta kita pun macam kereta dah 20 tahun beli... dah tak bersinar, etc.. Macam tu hati....
Muhasabah diri... Mengaku... Hati nie memang dah lama tak dibersihkan... Dah lama tak polish.. Dah lama tak dibasahi dengan airmata keinsafan... Sebab?.. Selama ini, terlalu gembira dengan kehidupan, terlalu yakin kebahagiaan itu sentiasa ada, merasa cukup dengan apa yang telah diusahakan kearah keredaanNya.. dan dalam masa yang sama, melakukan banyak perkara lagha.. banyak melakukan kesilapan sebab merasa diri terlalu bertuah, gembira... Itu hanya perasaaan kita sahaja.... Sebenarnya, disebalik kegembiraan kita, mungkin kita terlupa sehingga ada melakukan perkara yang tidak disukaiNya, tidak diredaiNya....

Itu yang terjadi pada diri ini... Pedih... Sedih... Tapi bila dimuhasabah kembali.., Bersyukur pada Allah atas petunjukNya.. kalau tidak berlaku perkara-perkara tersebut, mungkin diri ini masih lalai....

Kadangkala, Allah akan bayar "cash" atas setiap kesalahan kita... Masa sedih, adakalanya mengadu pada insan paling hampir pada kita... suami dan emak....Mereka memang pendengar setia...Sanggup memberi telinga mendengar segala luahan kita... Lebih-lebih emak... Dihujung ayat emak, akan selalu diakhiri dengan doanya semoga kita dilepaskan dalam segala masalah, kesedihan... Doa emak antara doa yang paling makbul... Sebab itu, sementara emak ada... memang minta emak doakan yang terbaik untuk diri ini... Orang kata "doa ibu bawa ke syurga, doa bapa sepanjang masa"... Abah dah takde... Dah hilang satu kelebihan buat diri.. Semoga Allah mencucuri rahmat dan kasih sayangNya pada abah.

Adakalanya kita dah puas mengadu pada orang yang paling hampir pada kita tapi kita tak rasa puas... lama-kelamaan, tersedar.. kita ada Allah...Allah sahaja yang memahami apa yang tersirat di hati kita... Baru lah hati ini kembali kepada Allah... barulah lidah ini memulakan munajat pada Nya.. barulah mata dibasahi airmata keinsafan.... Mungkin jika tidak ditimpa masalah.. hati ini masih lalai.... Walau apa2 pun... hati ini akan sentiasa berdoa agar dilembutkan, dikuatkan hati... dihilangkan segala kesedihan, hasad dengki, dendam etc.. biarlah Allah yang menentukannya..

Emak selalu berpesan "Nak, buatlah apa yang terbaik untuk diri..".. Sebabnya, kita tak akan dapat memenuhi segala kemahuan orang.. kita tak akan dapat mengikut rentak orang lain, dan orang lain pun tidak akan dapat mengikut rentak kita.... Kita yang perlu bijak membawa diri... Adakalanya nampak kejam, ego, etc.. tapi kadangkala terpaksa.. supaya kita tidak diperkotak-katik oleh orang lain sesuka hati mereka... supaya kita boleh survive didunia yang penuh ranjau ini.. supaya diri ini menjadi lebih matang... lebih berkeyakinan.. mungkin orang pelik melihat kita... tapi pada diri ini.. cukup lah sekali hati ini dikhianati, cukuplah sekali kepercayaan ini dipermainkan.... tak mahu sedih lagi.. tak mahu hati ini gundah-gelana lagi.... yang penting, Allah masih bersama, kasih sayang keluarga dan semua disekeliling... cuma hati ini berdoa.. diberi petunjuk jalan yang benar, sebab kita tak tahu, adakalanya apa yang kita buat macam betul, tapi salah disisiNya..... Wallahua'lam...


Belon Besar

Ahad lepas, 11 Oktober 2009 ada karnival Angkasawan kat Pusat Angkasa Nagara.... Abah JihanHafiy dah janji ngan Jihan n Hafiy untuk bawa mereka naik belon besar... Wahh.. seronok ler budak berdua nie.. Sampaikan bila tgk kartun kat tv yang tunjuk belon besar, Jihan akan kata "Nanti abah ajak Jihan naik belon kan Ibu?..".. Kita nie mengiyakan je lah... lagipun abahnyer dah naik pagi Sabtu...

Hari Sabtu, lepas jamuan raya kat taman, jenguk ler sekejap... masa datang tu dah hampir pkl 10 malam, belon dah diturunkan... Hari Ahad, pagi2 dah standby.. tup..tup.. cuaca tak elok... malam lah pulak... Lepas maghrib, kitorang pergi lagik... Dah tertulis rezeki tu takde agaknyer.. orang dah beratur panjang.. Tanya kat urusetia, dah limit sebab gas belon nak abis... Cian Jihan... Muka Abah nyer pun dah kelat... Ye lah.. dah janji.. Kita yang dah biasa out-station n dah berumur nie, tak ler rasa ralat sangat tapi kanak-kanak, itu pengalaman terbaik mereka....

Tak mahu Jihan rasa frust, kami pun janji akan bawa Jihan ke Giant... naik mainan kuda, gajah n bear.... Jihan n Hafiy mmg suka sesangat mainan tu.. Tapi berbayar la pulak.. tak pe lah... Doa-doa tahun depan, dibuat lagi karnival nie.. boleh la Jihan dan Hafiy naik belon besar tu.....
Insya Allah, hari nie kami bawa Jihan main kat Giant.. Mudah2an dilapangkan urusan....







Monday, 14-Sep-2009 03:41 Email | Share | | Bookmark
Salam Aidilfitri 1430H

 
 
Buat keluarga, sahabat handai yang diingati selalu..

Dibulan yang mulia ini, kami menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf di atas segala kesilapan...

Semoga Ramadhan dan Syawal yang kita lalui membawa seribu erti dan hikmah yang tidak ternilai......




Thursday, 11-Jun-2009 04:09 Email | Share | | Bookmark
Jihan & Hafiy Kembali....

 
 
 
Dah lama Jihan & Hafiy 'senyap' dari dunia Fotopages nie.... Dengan kekawan ibu & abah pun dah lama tak 'keep in touch'... Nak kata busy tak juga.. tapi masa kekadang tu laju jek berjalan....
Apa2 pun... kami akan kembali aktif.. jenguk2 kekawan yang ada.... Semoga yang jauh dapat didekatkan lagi.. mengeratkan kembali tali silaturrahim yang pernah terjalin... InsyaAllah....






[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net